FE22 – 14/5

14 maj 2024

Elevlogg

Hej! Tisdagen började tidigare än vanligt med en rejäl frukost och sång för födelsedagsbarnet Elvira. Därefter inväntade vi bussen som skulle ta oss till Bryssel. Efter 2 timmars lugn bussresa med en del sovande elever var vi framme i Bryssel och begav oss mot Region Stockholm för dagens första studiebesök. Det bestod av en kortare föreläsning av tre praktikanter som berättade om deras arbete där och inspirerade många av oss till att vilja praktisera i Bryssel. Efter besöket fick vi elever två timmar att göra valfria aktiviteter. Vi bland annat käkade lunch inne i staden, letade respondenter till våra enkäter och djupintervjuer till seglingsprojektet och tittade i en del butiker. Vi fick även möjlighet att besöka EU-parlamentet om vi ville. Därefter återsamlades vi och gick vidare till nästa studiebesök hos Svenskt näringslivs kontor i Bryssel. Där fick vi träffa Filip Bertilsson som förklarade Svenskt näringslivs uppgift och arbete för att hjälpa företag. Efter besöket hade vi en timme kvar innan bussen skulle ta oss tillbaka till Brügge. Vi passade då på att samla in ytterligare lite enkätsvar och tittade i lite butiker, bland annat efter belgisk choklad. En timme senare satt vi på bussen på väg tillbaka till Älva igen. Väl hemma höll kocken Lars på att förbereda middagen som serverades kort därefter. Flera av oss passade även på att gå till matbutiken för att bunkra upp med snacks till den kommande seglingen som påbörjas imorgon bitti, på väg mot Tyskland. Efter middagen fick vi möjlighet att klättra i riggen för första gången. Vissa begav sig upp i riggen, andra tog tillfället i akt att städa i ordning hytten och Byssangänget hade storstädning till klockan 22 för att göra det fint inför nästa vaktlag som tar över imorgon, då vi roterar vaktlagens arbetsuppgifter.

Personallogg

Hej alla där hemma!

Idag är det läraren Osvaldo som skriver logg. Denna tisdag har varit väldigt händelserik. Dagen började med en tidig uppstigning och en rejäl frukost som våra duktiga elever i Byssan tillsammans med Lars förberedde för lite extra energi inför vår planerade studieresa till Bryssel. Strax innan kl 8 gick vi inland då vår chaufför Kevin från Vostravel. De hämtade oss med sin coach-buss och tog oss hela vägen till hjärtat av Bryssel. Resan tog nästan tre timmar dit, eftersom det var väldigt mycket trafik både på motorvägen och innerstaden. Trotts detta tyckte vi att det var ett utomordentligt tillfälle att njuta av Belgiens natur med sitt vackra gröna landskap och sina stilfulla alléer. Trafiken hindrade inte oss komma i tid till vårt första besök. På Stockholmsregionens Europakontor i Bryssel väntade på oss Sarah, Felicia och Veronica. De berättade bland annat om hur viktiga frågor och policies diskuteras på EU-nivå innan det fattas beslut som påverkar Stockholms Region och sina intresseorganisationer. Något som verkade mycket intressant för våra elever var när de talade om hut det är att praktisera i Bryssel. Det finns faktiskt bra möjligheter när man studerar på universitet eller högskola att söka praktik på EU institutioner och få bra erfarenhet i en internationell miljö, upptäcka nya platser och länder samt arbeta i en händelserik miljö. Mellan detta och andra besöket fick vi tid att äta lunch. Utöver matlådan vi hade med oss, så var vi nyfikna på att testa vad den lokala kulinariska traditionen hade att erbjuda. Några av oss gick för att smaka på de ökända ”frites”, medan andra inte kunde motstå de utsökta krispiga belgiska våfflor. På Svenskt Näringslivskontor i Bryssel hade vi dagens andra studiebesök. Där träffade vi Filip som introducerade oss om hur de från Bryssel arbetar för företagsamhet i Sverige. De har som uppdrag att tala om för alla företag och branscher om förutsättningar är rätta och bidra till ett bättre företagsklimat för ett bättre Sverige. Det var en mycket intressant presentation och eleverna fick tillfälle att ställa frågor kring företagsamhet, etablering och politiska beslut. Filip var så snäll att i slutet till och med ställde upp för ett par intervjuer med några av våra elever som genomför undersökningar som en del av seglingsprojektet. Tillbaka ombord Älva i Brygge efter två timmars bussresa väntade på oss en yummi middag bestående av fläskkotletter (med alternativ för veganer), parmesanrostad potatis, champinjonstuvning och sallad med bland annat tomater, bladspenat och fetaost som våra duktiga Lars och Andrée så ödmjukt lagat för oss alla. Efter kvällens aktiviteter som Ellen berättade ovan  avslutade vi med kvällssamvaro medan andra elever kunde vi inte motstå frestelsen att ta sista promenaden på trevliga Brygge och köpa lite snacks och godis. Imorgon bär det av mot Brunsbüttel och vidare till vår nästa hamn i Rendsburg.